Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

«

»

Kwi 16

Po konsultacjach dotyczących tramwaju

30832W piątek 15 kwietnia w IX Liceum Ogólnokształcącym przy ul. Rydygiera 12a na Rubinkowie odbyło się spotkanie konsultacyjne dotyczące budowy nowej trasy tramwajowej. Spotkanie wzbudziło wiele emocji i trwało łącznie dwie i pół godziny.

Spotkanie zaczęło się od przedstawienia prezentacji dotyczących komunikacji miejskiej na naszym osiedlu. Zalety komunikacji tramwajowej przedstawił Krzysztof Przybyszewski z miejskiego wydziału gospodarki komunalnej.

– Nowoczesne tramwaje są ciche, komfortowe, klimatyzowane, dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych, rodziców z dziećmi i wózkami – wymienia Przybyszewski. – Tramwaje są proekologicznym środkiem transportu, nie emitują spalin. Nowe trasy tramwajowe umożliwiają ograniczenie ruchu samochodowego. Tramwaje nie tworzą korków w mieście, a do tego poruszają się szybciej niż autobusy. Nowoczesne technologie budowy torowisk obniżyły emisję drgań i hałasu. Stosuje się maty antywibracyjne i tzw. zielone torowiska.

Natomiast trzy warianty omówił Grzegorz Rychel z krakowskiej firmy Progreg przygotowującej stadium projektowe.

– Głównym celem jest skomunikowanie dwóch odcinków linii położonych w tej części miasta, która ma zapewnić obsługę jak największej liczby pasażerów – mówi Rychel. – W ramach tego zadania wypracowaliśmy trzy warianty inwestycyjne, natomiast wariant bezinwestycyjny wiąże się z tym, że nie będziemy budować nowej linii i zostanie to osiedle obsługiwane w ramach komunikacji autobusowej – nowymi autobusami.

W wariancie pierwszym i drugim linia ma początek na pl. Sybiraków. Do ul. Dziewulskiego przebieg jest podobny. Dwa tory miałyby zostać ułożone po wschodniej stronie targowiska, a następnie: w wariancie pierwszym tramwaj pojechałby prosto między boiskiem a komisariatem policji, przecinając Niesiołowskiego, a następnie korytarzem przewidzianym dla ul. Wierzbowej w planie zagospodarowania przestrzennego i dalej włączałby się w torowisko na ul. Skłodowskiej-Curie, w wariancie drugim zaś – miałby kursować ul. Łyskowskiego, Rydygiera (częściowo po stronie parkingów i w pośrodku jezdni) i włączałby się w ul. Skłodowskiej-Curie. Wariant trzeci zaś przewiduje połączenie pętli Elana na Skłodowskiej-Curie z pętlą przy ul. Olimpijskiej.

– Chyba podzielę głos większości mieszkańców Rubinkowa – mówi Zbigniew Lewandowski, mieszkaniec osiedla. – Wydaje mi się, że wariant trzeci jest najmniej inwazyjny. Na pewno tramwaje są ekologiczne i ciche. Ja ze swojego otoczenia chciałbym powiedzieć, że straciłem pięciu przyjaciół pod torami. Jak pan Zaleski chce sobie puszczać tramwaj, to niech z urzędu miasta zrobi sobie Łuk Cezara. Dziękujemy prezydentowi Zaleskiemu za to, co zrobił, ale niech na siłę nam nie włazi z tramwajami do domów.

Wystąpienia przeciwników przerywały brawa kilkudziesięciu uczestników. Głos w sprawie tramwaju zabrał też Jerzy Berduszek ze Stowarzyszenia Nasze Rubinkowo, które sprzeciwia się budowie linii tramwajowej przez osiedle. Stowarzyszenie przygotowało swój wariant dla tramwaju biegnący ul. Bukową, za marketami przy ul. Niesiołowskiego, ul. Dziewulskiego, a następnie wzdłuż Szosy Lubickiej i Olimpijską do pętli. Stowarzyszenie pod protestem przeciw budowie linii tramwajowej przez Rubinkowo zebrało 730 podpisów. Organizacja nadal je zbiera i złoży do magistratu jako głos w ramach konsultacji społecznych.

Najwięcej emocji było wokół pierwszego i drugiego wariantu, a zwłaszcza przebiegu tramwaju między pl. Sybiraków a ul. Dziewulskiego. Tory zostałyby bowiem ułożone w bliskim sąsiedztwie wieżowców przy ul. Działowskiego 2, 4 i 6.

– Zmierzyliśmy odległość między krawędzią budynku Działowskiego 6 a ogrodzeniem targowiska jest 17 metrów – mówi Berduszek. – Nie wiem, jakimi planami i podkładami geodezyjnymi posługiwali się projektanci, bo opowiadali nam, że między szczytem budynku a osią dwutorowiska jest 15 metrów. To absurd. Bo tak nie jest. Jeśli ktoś nie wierzy, zapraszam, pójdziemy z miarkami. Połączone dwa torowiska zajmują 7,5-8 m. Odejmując od 17 metrów tych osiem, to pozostaje dziewięć metrów.

Berduszek zwrócił uwagę na to, że torowisko biegnie także pod oknami bloków na następnym odcinku wariantu pierwszego – od Dziewulskiego do Niesiołowskiego. – Torowisko idzie wschodnim skrajem terenów zielonych, zbliża się do budynków, nawet jeśli nie jest to konieczne – zauważa przedstawiciel Naszego Rubinkowa. – Nie chcę wdawać się w dyskusję, jak stabilna jest wielka płyta. Stoi 40 parę lat. Być może postoi jeszcze sto. Nikt tego w Polsce nie ćwiczył i nikt nie wie, jaka jest wytrzymałość tej płyty. Bo to zależało od tego, czy robotnik, który ją stawiał, był trzeźwy czy pijany.

Przedstawiciel Naszego Rubinkowa zwrócił też uwagę, że w wariancie drugim – przez środek osiedla – tramwaje biegną w pobliżu budynków, a nie pośrodku jezdni. – Skąd u projektantów biorą się pomysły, żeby torowiska zbliżać maksymalnie do budynków mieszkalnych? – pytał Berduszek. – Ja tego nie rozumiem. Być może dlatego że sami mieszkają w willach na terenach zielonych. Bo inaczej tego nie mogę skomentować.

Berduszek zwrócił też uwagę, że z zachodu na wschód – przez targowisko i wzdłuż ul. Dziewulskiego – porusza się mnóstwo pieszych np. dzieci idące do szkoły. Do tej pory na swojej drodze nie mieli żadnych przeszkód. Gdyby powstał tramwaj, musieliby pokonać tory. – Jako stowarzyszenie nie zgadzamy się na taką koncepcję rozbicia osiedla na dwie części – mówi Berduszek. – To jest zniszczenie istniejącej tkanki osiedlowej.

– Z posiadanych przez nas podkładów geodezyjnych wynika, że przy korekcie ogrodzenia przy targowisku, jest możliwa lokalizacja torowiska tramwajowego z zachowaniem odpowiedniej skrajni zarówno od strony targowiska, jak i od strony budynków – tłumaczy Rychel. – Odległość do skrajni tramwajowej do Działowskiego 6 będzie wynosiła 13 m. Jeśli chodzi o odcinek pomiędzy Dziewulskiego a Niesiołowskiego, to nie chcieliśmy dzielić go torowiskiem na pół, a jedynie przesunąć je do granic miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. To rozwiązanie jest przyklejone do jego wschodniej granicy.

Czy wielka płyta wytrzyma przejazdy wielotonowym tramwajów? – Tramwaje buduje się w samych centrach miast w Szwajcarii, Austrii – w zbliżeniu do zabytkowych budynków gdzieś ok. 6 m – mówi Rychel. – Przykładem z Polski jest Gdańsk i linia tramwajowa na Jelitkowie, która przebiega zaraz pod oknami budynków. Jeśli chodzi o przejścia dla pieszych, to na przejazdach, gdzie są duże potoki ruchu, zwłaszcza przy targowisku, jest planowana budowa sygnalizacji świetlnych.

– Dziękujemy za te uwagi – mówi Marcin Kowallek, dyrektor magistrackiego wydziału gospodarki komunalnej. – Są dla nas cenne. Po to się właśnie spotkaliśmy, żeby przedyskutować to, co dla państwa jest lepsze. Nie będziemy nikogo zmuszać, żeby tę linię pod swoim oknem tolerował. Nie budujemy tej linii dla siebie lub pana prezydenta, tylko dla państwa.

A z sali zebrały się okrzyki „Tylko my jej nie chcemy!”

– Proponujemy państwu wyprowadzenie hałaśliwych autobusów z osiedla i zastąpienie ich cichymi, komfortowymi, bezpiecznymi i klimatyzowanymi tramwajami, jeżdżącymi po torowiskach, które nie będą ingerowały w istniejącą zabudowę – mówi Kowallek. – Na torowiskach wykonanych w nowoczesnej technologii sunie jak na nartach.

Przeciw budowie tramwaju przez osiedle opowiedziały się też władze spółdzielni Rubinkowo. Preferują wariant trzeci. Zdzisław Zakrzewski, prezes Rubinkowa zwrócił uwagę, że z roku na rok maleje liczba mieszkańców na osiedlu, a tym samym – liczba potencjalnych pasażerów dla tramwaju.

Projektanci trasy widząc sprzeciw ze strony mieszkańców dla budowy torowiska po stronie wschodniej targowiska, przedstawili podczas spotkania alternatywny przebieg na odcinku od pl. Sybiraków do Dziewulskiego – po stronie zachodniej, między pocztą a Manhattanem. Ale i to rozwiązanie nie przypadło do gustu niektórym uczestnikom spotkania.

W piątkowym spotkaniu wzięli udział także zwolennicy budowy tramwaju przez Rubinkowo. Zebranie zdominowali jednak przeciwnicy.

– Gdybym się odezwał, pewnie by mnie zlinczowali – mówi pan Piotr z ul. Rydygiera. – Tramwaj to szansa na wyprowadzenie trujących mieszkańców na Rubinkowie. Nie może być tak, że o inwestycji na dekady decyduje garstka mieszkańców wieżowców przy Działowskiego. W tej sprawie trzeba rozpisać referendum wśród mieszkańców całego osiedla. Niestety to spotkanie zdominowali emeryci i ludzie, którzy na co dzień nie korzystają z komunikacji miejskiej. Niech młodzi zabiorą głos, którzy korzystają z komunikacji codziennie, dojeżdżając do pracy czy szkoły. Gdyby tylko starsze pokolenie decydowało o przyszłości Rubinkowa, to nic by tutaj nie powstało. A w ten sposób Rubinkowo stanie się gettem.

Kolejną kwestią budzącą kontrowersje była likwidacja parkingów. Mieszkańcy obawiają się, że z okolic ul. Działowskiego nie tylko znikną postoje, ale będzie problem, żeby do nich dojechać. Ostatecznie miejscy urzędnicy zapowiedzieli, że konsultacje dotyczące linii na Rubinkowie nie skończą się na jednym spotkaniu. Wkrótce zostanie zorganizowane kolejne. Liczą, że podczas niego zostanie wypracowany kompromis.

Przypominamy, że do 18 kwietnia można zgłaszać uwagi wypełniając ankietę dostępną na stronie www.konsultacje.torun.pl.

Wyrażać opinie również można w komentarzach poniżej.

2 Komentarze

  1. Mieszczanin

    Jeśli torowisko miałoby być wyciszone jestem w pełni na tak

  2. Michalina

    dojeżdżam codziennie na umk i wcale nie skarżę się na dużą odległość od tramwaju. Mam odpowiedni dojazd a torowisko nie tylko zabrało by parkingi ale spowodowało by utrudnienia w ruchu dodatkowo również spowodowało by o wiele więcej hałasu i było by o wiele niebezpieczniej, jestem zdecydowanie przeciwna tramwajowi na Rubinkowie !!!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>